Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring

5. februar 2023

Alder:
7 mdr.

Spørgsmål om fødevarer ved kompakt afføring

Kære Helen

Virker kogt gulerod som mos forstoppende, når det serveres med enten kartoffelmos eller majsgrød og olivenolie + kalkun/kylling, eller det en skrøne?

Må baby godt få kogte gulerodsstænger at gumle på nu (7 mndr den 10. februar)?
Farmand er ved at få et hjertestop hver gang han kløjs lidt i et stykke brød eller en krumme, men han bliver bedre og bedre til at gumle på skorper og hive små stykker af med gummerne.

Lillebror vil ikke have grød om morgenen. Han vil gerne have frugtmos, så det giver jeg ham, især fordi hans afføring er lidt træg. Han er ikke deciderede forstoppet, men skal trykke til for at afføringen kommer ud, og den er ret kompakt.

Han er glad for de de der forkogte og opløselige økologiske grødflager fra Holle (havre, hirse, spelt eller majs/tapioka, uden mælk, baseret på fuldkornsmel) til frokost eller om aftenen, men vil endnu ikke have almindelige flager, selvom jeg kører dem igennem minihakkeren inden ...

Annonce

... kogning.

SKAL der modermælk eller modermælkserstatning i hans mos stadigvæk?
Virker olierne (raps, solsikke, oliven) befordrende på fordøjelsen? Jeg kommer også olie i hans frugtmos.

Han er glad for og god til at drikke vand af kop, og jeg ammer ham stadig. Han får modermælkerstatning (Nestlé, Evolia) sammen med far 1 gang i døgnet, enten ved putning eller kl 22 som drømmeflaske.

Han får også frugt om eftermiddagen, og jeg prioriterer mirabelle, pære, fersken og æble - med eller uden svesker. Han ELSKER svesker.

Han er som sagt ikke decideret forstoppet, men har haft nogle svære formiddage i vuggestue og senest i en svær nat i nat, fordi hans afføring var lidt for kompakt.

Han er meget aktiv. Forsøger, som du ved, at kravle og ligger rigtig meget på maven og leger. De er imponerede i vuggestuen. Jeg ruller ham dagligt rundt, hvilket han synes er super sjovt.

Ser frem til at høre fra dig 😀

Bedste hilsner

Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.